A teljes magyar divat-, design-, szépség-, valamint játékipari szektort érintő, átfogó felmérést kezdeményez a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ). A kérdőív célja, hogy naprakész képet adjon a kreatívipari vállalkozásokat érintő kihívásokról és lehetőségekről, valamint, hogy megalapozza az iparág célzott fejlesztési stratégiáit. A 2025. június 15-ig kitölthető felmérés eredménye nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy az Ügynökség hatékonyan támogathassa a szektor hosszú távú növekedését.

A kreatívipar az európai gazdaság egyik leggyorsabban fejlődő és legnagyobb növekedési potenciállal rendelkező ágazata. Magyarországon a bruttó hozzáadott értéke 2010 és 2022 között megduplázódott. A gazdaság dinamizmusához való hozzájárulása mellett pedig nagymértékben formálja az országimázst is, így a szektor szereplőinek erősítése gazdasági és kulturális szempontból egyaránt jelentős.
„Magyarország versenyképességi stratégiája 2024–2030 a kiemelt ágazatok között foglalkozik a kreatíviparral. A szektor növekedési üteme Magyarországon a második legnagyobb az iparágak között. Emellett több mint 100.000 főt foglalkoztatnak az ide tartozó területeken. Így kiemelten fontos, hogy pontos információink legyenek a divat-, a design-, a szépség-, valamint a játékipari vállalkozások helyzetéről és arról, miképpen hatnak a magyar gyártókra, forgalmazókra, tervezőkre és szolgáltatókra a gazdasági változások és az egyes iparági trendek” - mondta Jakab Zsófia, a kreatívipar fejlesztésért és ágazati koordinációért felelős miniszteri biztos, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója.

Az MDDÜ legfrissebb helyzetfelmérése a kreatívipari szereplők széles köréhez szól a kisebb vállalkozásoktól, kozmetikai cégeken át, egészen a tervezőkig, bútorgyártókig. Az iparági vállalkozások által megfogalmazott válaszok hozzájárulnak ahhoz, hogy az MDDÜ megalapozott szakpolitikai párbeszédet indítson, a szektor igényeihez igazodó célzott támogatási intézkedéseket kezdeményezhessen, valamint, hogy hosszú távú fejlesztési irányokat mozdítson elő. A kérdések többek között kitérnek a vállalkozások működési modelljeire és gazdasági helyzetére, a gyártási kapacitásokra és beszállítói kapcsolatokra, a nemzetközi jelenlét és export lehetőségeire, valamint az oktatáshoz, utánpótlásképzéshez és szakmai közösségekhez fűződő viszonyokra is.
A most induló kérdőív egy újabb mérföldkő az MDDÜ szakmai munkájában. A 2021-ben, a vírushelyzet szektorra gyakorolt hatását vizsgáló felmérés eredményei alapján az Ügynökség akciótervet dolgozott ki és javaslati csomag formájában közvetítette az ágazat szükségleteit a gazdaságpolitikai döntéshozók számára, mely számos szakpolitikai párbeszédet eredményezett.
---
A Magyar Divat & Design Ügynökségről
A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén – szakmai koordináció, hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása, oktatásfejlesztés, valamint gyártásfejlesztés – hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a design ágazat minden szereplője számára. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket valósítanak meg évről-évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Emellett olyan külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, mint a Milano Fashion Week vagy a Maison & Objet designvásár. Kiemelt feladataik közé tartozik a szakmai szervezetekkel való stratégiai együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramjaik megvalósításával a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.
TÓTH NÓRA ANNA
Magyar Divat & Design Ügynökség
