A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) 15. jubileumi alkalmából új kezdeményezés indul a Fashion HUB-ban: egy életműsorozat, amely olyan magyar divatikonokat állít reflektorfénybe, akik kiemelkedő szakmai pályát futottak be. Az első beszélgetés vendége Pataki Ági lesz, aki modellként, filmproducerként és a szépségiparban is maradandót alkotott. Ikonikus Fabulon-lányként kezdte karrierjét, majd a magyar divat és film meghatározó alakjává vált. A Fashion HUB életútinterjút megelőzően pályafutása fordulópontjairól, személyes stílusáról és a külső-belső szépségről mesél nekünk röviden.
Modellkarrier, filmproduceri munka és szépségipari tevékenység. Melyik terület hozta el leginkább a (kreatív) kiteljesedést?
P.Á.: Modellként nem szükséges kreatívnak lenni, mert azok, akikkel együtt dolgozik és akikre rábízza magát - akár fotós, akár reklámfilmes, akár divattervező - ezt az oldalt biztosítják. Egy modell sokkal inkább eszköz a kreatív emberek kezében. Ha a három tevékenység közül kell választanom, akkor természetesen a filmezés a legkreatívabb része a karrieremnek. Mert bár én nem alkotóként, hanem producerként veszek részt a projektekben, de a filmezés annyi váratlan helyzetből áll, annyira kiszámíthatatlan, hogy még egy producernek is szüksége van némi kreativitására. De persze a szépségipar (amibe két évvel ezelőtt csaptam bele) is megköveteli az absztrakt gondolkodást.
Ha visszatekintesz a pályád kezdetére, van-e olyan emlékezetes fotózás vagy divatprojekt, ami különösen meghatározó volt, és miért éppen az?
P.Á.: Számomra a kezdet volt igazán meghatározó és érdekes időszak, mert három párhuzamos szálon indultam el a szakmában. Az első, amikor spanyol tolmácsként a Rothschild szalonba vittem egy magas rangú dél-amerikai delegáció hölgytagjait. Ugyan ott én voltam a megrendelő, én rendeltem meg a bemutatót a vendégeknek, de Rotschild Klári néni (aki abban az időszakban a divat nagyasszonya volt) megkért, hogy legyek a modellje. A következő nagy bemutatóján már menyasszonyként szerepeltem a színpadon. Mindeközben Sándor Pál Budapest összes gimnáziumát végigjárva beválogatott készülő filmjének, a Szeressétek Ódor Emíliát c. produkciójának szereplői közé. A harmadik párhuzamos szál pedig maga a Fabulon plakát volt. Németh Andrea portrésorozatot készített rólam a vizsgakiállítására, a Képzőművészeti Főiskolán. A Kőbányai Gyógyszergyár (ma Richter Gedeon), az újonnan piacra dobott kozmetikai termékcsalád kampányához vásárolta meg ezt a fotót. A film, fotó és divatbemutató körülbelül egyszerre, egy éven belül indult el az életemben - egymástól függetlenül, párhuzamosan és egy kicsit véletlenszerűen.
Aktuálisan milyen szerepet játszik az életedben a divat?
P.Á.: Az igazság az, hogy hivatalosan nincs közöm a divatszakmához, ugyanakkor nagyon is részt veszek benne, mert érdekel. Érdekel az, hogy hol tart a divat vagy egy-egy tervező, érdekelnek az aktuális tendenciák, foglalkoztat, hogy ki meddig tud eljutni. Szeretek divatbemutatókra járni, abszolút követem a magyar divatot, és nagyon drukkolok azoknak a tervezőknek, akik arra érdemesek, hogy a külföldi pályát is képesek legyenek megtapasztalni. Annyira apró piac vagyunk, elképesztően nehéz egy jó designernek kizárólag a hazai keretek között sikeresnek lennie. Szerencsére a nemzetközi elismerésre is látunk példát, akár, ha a Nanushka-t, vagy éppen az Aaron-t említjük.
Mit tanácsolnál azoknak a fiataloknak, akik a divat, design vagy a szépségipar területén szeretnének elhelyezkedni, és mik azok az értékek vagy készségek, amik elengedhetetlenek egy sikeres karrierhez?
P.Á.: Vannak alapkérdések, amiket teljesíteni kell ahhoz, hogy valaki sikeres legyen - függetlenül attól, hogy milyen pályát választ. Megbízhatónak, dolgosnak, pontosnak, józannak, rugalmasnak kell lenni: ezek mind olyan tulajdonságok, amelyekkel (bármilyen területen mozog) rendelkeznie kell. Az olyan fokozottan bizonytalan és piacnak kiszolgáltatott iparágakra, mint a divatszakma vagy akár a filmszakma, ez még fokozottan érvényes.
Hogyan alakult ki a személyes stílusod? Van valami, amit mindig szem előtt tartasz az öltözködésnél?
P.Á.: Elsődleges szempont, hogy jól érezzem magam abban, amiben éppen vagyok. Azt mondanám, egy kicsit divatfüggetlen az öltözködésem - elvégre azért nem dobok el egy darabot, mert tavalyi, de még azért sem, mert tíz évvel ezelőtt vásároltam. Ha valóban jól érzem magam az adott ruhában, vagy úgy látom, hogy a mai napig megállja a helyét, akkor viselem, ennyire egyszerű. Persze, minden szezonban beszerzek egy-két új darabot, de a ruhatáramat az állandóság jellemzi: ha valaki belenéz a szekrényembe, akkor egy elég homogén kép tárul elé. A divat folyamatosan változik, sőt, szerintem kicsit túl gyorsan is, de változik, míg az én hozzáállásom állandó marad.
Inkább az időtlen darabokban hiszel?
P.Á.: Abszolút. A Glamourt szoktam emlegetni ezzel kapcsolatban: az eseményeik dress code-ja nem arra ösztönöz, hogy új ruhában jelenj meg, hanem arra, hogy érezd jól magad, és becsüld meg azt, amid van.
A fehér ing visszatérő eleme a stílusodnak – többször említetted, hogy mennyire szereted viselni. Miért tartod ezt a ruhadarabot ennyire fontosnak?
P.Á.: A fehér ing azért is egy alapkérdés nálam, mert bárhova, bármikor, bárkin jól mutat. Nem tudok olyan életkort, eseményt, évszakot, napszakot mondani, amikor egy fehér ing nem állja meg a helyét. Ha az ember jól akar kinézni, nem kell sokat gondolkodni, ha van néhány szép fehér inge. A ruhatáram egy része fehér ingekből áll - egyiktől sem válok meg, és ha valamire rá is untam, néhány év múlva ismét előveszem, amikor már megfeledkeztem arról, hogy mennyit hordtam. Van is egy Fabulon fotóm a '70-es évek végéről, amin egy gyönyörű, bő szabású fehér inget viselek. A kolléganőmtől kaptam kölcsön, és valahogy azóta is ez működik nálam.
Mit gondolsz, milyen irányba tart a szépség fogalmának társadalmi és iparági újraértelmezése?
P.Á.: A 21. században rengeteg lehetőség van arra, hogy az ember megváltoztassa a külsejét, így nagyon óvatosan kell bánnunk ezzel. Nem vagyok plasztikai beavatkozás-ellenes, ugyanakkor nagyon fontosnak tartom felhívni a figyelmet arra, hogy lehet egyszerre fókuszálni az egészségre és a szépségre. Ma már tudjuk, elengedhetetlen, hogy kívülről-belülről ápoljuk magunkat. Ennek tudatában hoztam létre saját brandemet a Pataki Ági TITOK Multivitamin és Halkollagén Peptidek termékcsaládot és dolgozom jelenleg egy kozmetikai termékcsalád fejlesztésén is. A fizikai aktivitás pedig elengedhetetlen mind az egészségünk, mind a szépség megőrzésének kérdésében. Nincsenek csodák, de a tudatos életmóddal, törődéssel hosszú távon biztosítható az egészséges, kellemes megjelenés.
- Melyik divatbemutató volt számodra a legkiemelkedőbb a BCEFW történetében?
PÁ: Eddig a Szépművészeti Múzeumban megrendezett bemutatókon éreztem a legjobban magam. Szeretem azt a kontrasztot, ami a helyszín és a legfrissebb divat között feszül.
- Ha egyetlen darabot választhatnál az elmúlt szezonok kollekcióiból, melyik lenne az, és miért?
Hozzám legközelebb az AERON kollekciók állnak letisztultságuk, minőségük és időtállóságuk miatt.
- Melyik az a divatkiegészítő, amely nélkül elképzelhetetlennek tartod a stílusos megjelenést?
Nálam a szemüveg a legfontosabb kiegészítő, az határozza meg a többit.
-Sportcipőt vagy tűsarkút választasz gyakran?
Minél idősebb vagyok, annál inkább cserélem sportcipőre a tűsarkút.
- Milyen szépségápolási termékeket hordasz mindenhova magaddal?
Egy minimális sminkkészlet mindig lapul a táskámban: Szemspirál, szájfény, minimum egy rúzs, arcpír. Utazásaimnál pedig mindig velem van a saját, napi kiszerelésű Pataki Ági TITOK multivitaminom.
Közösségi élmény és időtlen stílusikonok a BCEFW Fashion Hub jubileumi programjában
- 15. szezonjára készül a Budapest Central European Fashion Week
A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) immár 15. alkalommal nyitja meg kapuit, a február 10–16. között zajló rendezvény pedig méltóképpen ünnepli a jubileumi alkalmat. A divathét egyik kiemelt programja, a Nemzeti Táncszínházban megvalósuló Fashion Hub ezúttal is átfogó szakmai programkínálattal, interaktív workshopokkal, divatprezentációkkal és kiállítókkal várja a divat- és kreatívipar iránt érdeklődőket. A divatshowkhoz közeli helyszínen ezentúl a jubileumi szezon alkalmából új életútinterjú-sorozat indul és minden regisztrált BCEFW ajándékot kap.
A Fashion HUB népszerű, széles divatipari spektrumot átölelő programjaival a BCEFW egyik zászlóshajó rendezvényévé vált az elmúlt három szezonban. Egy olyan színtérré, ahol a divatbemutatók világán túl a divatvilág hátterébe és kulisszatitkaiba lehet bepillantani, melyhez az idegenvezetést a szakma jeles képviselői adják. Miközben a Millenárison a legújabb őszi-téli kollekciókat ismerheti meg a közönség, addig a Fashion Hub-ban a divat többről szól, mint a ruhákról: a programsorozat célja, hogy a divatipart több dimenzióban is megismerhetővé tegye.
A fenntarthatóságtól kezdve, a streetwear trendeken át, egészen a divat- és szépségipar legfrissebb technológiai és design-innovációig várja előadásokkal, és kerekasztal-beszélgetésekkel az érdeklődőket a Hub. Így a szakmai programok a divat- és kreatívipar mélyebb megértését segítik, a kreatív workshopok pedig közösségi élményt és az alkotás örömét nyújtják a látogatóknak. Mindemellett a helyszínen 8 magyar és 2 nemeztközi tervező divatprezentációi lesznek láthatóak, melyek a tervezőkkel való személyes találkozókra is lehetőséget adnak. A szombaton és vasárnap ingyenesen látogatható élménytérben ezentúl 6 izgalmas kiegészítőket gyártó divatmárka alkotásaiból, a Beauty Cornerben pedig 3 magyar szépségipari márka termékeiből lehet majd válogatni.
A jubileumi szezon vadonatúj elemekkel gazdagítja a Fashion Hub programkínálatát: idén hagyományteremtő jelleggel új életútinterjú-sorozat indul, amely a divat- és szépségipar ikonikus alakjait, elsőként Pataki Ágit helyezi reflektorfénybe. Továbbá exkluzív interjút ad Massimo Morello, a nemzetközi divatvilág ikonikus fodrásza, aki három generációs örökségét ötvözve formálja a szépségipar trendjeit a világ legnevesebb kifutóin. Az ikonokat bemutató programok célja, hogy inspiráló példákat nyújtson a pályakezdők számára, valamint a szakma nagyjainak életművét bemutatva méltó módon ünnepelje a hazai és régiós divatipar gazdagságát. A 15. szezon ünnepi különlegességeként minden Fashion Hub programra regisztrált egy egyedi BCEFW-s emléktárgyat kap, amely a rendezvény történetének emlékezetes szezonjait idézi meg.
Az első hétvégi nap a SKINAHOLIC ajakápoló készítő workshopjával veszi kezdetét, ahol a résztvevők természetes alapanyagok felhasználásával, személyre szabott tápláló ajakápolókat, szájfényt és éjszakai szájmaszkot készíthetnek, Eszter és Noémi, kozmetikus szakértők segítségével. Ezután Bálint Sára stylist előadása a stílus, mint tudatos önkifejezés témáját járja körül, kiemelve a kapszulagardrób előnyeit, és gyakorlati tippeket nyújtva a letisztult, személyre szabott öltözködéshez. A szombati nap következő programpontja, a "Szerephez öltözve – a színpadi kosztümök varázsereje" című beszélgetés a fellépőruhák művészi önkifejezésben és társadalmi diskurzusokban betöltött szerepét vizsgálja, OHNODY, Marge és Babé Sila személyes tapasztalatain keresztül. Az eszemcserével párhuzamosan kezdetét veszi a KREATOUR japán sashiko varró workshop Földi Andrea vezetésével, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a textíliák javításának és megerősítésének évszázados japán tradíciójával. A nap zárásaként a „Trendek, Innováció és Fenntarthatóság a Szépségápolásban” című kerekasztal-beszélgetés a szépségipar fenntarthatósági és innovációs kérdéseivel foglalkozik, Marencsák Zsófia moderálásával és elismert szakemberek, köztük Páll Adrienn, Tomán Szabina és Harangvölgyi Anna részvételével. Az est hangulatát a nemzetközi színtéren is ismert Babé Sila DJ szettje koronázza meg.
A vasárnapi program a HEMPY People workshopjával indul, amely az ipari kender fenntartható textilipari, építőipari és papírgyártási felhasználási lehetőségeit mutatja be gyakorlati példákon keresztül, hangsúlyozva a fenntarthatóság és a közösségépítés fontosságát. A délután a „Re-HUB – Újrahasznosítás, mint a divat jövője” című kerekasztal-beszélgetéssel folytatódik, amelyen Zámbó Gergely, Madarász Julie és Lang Szonja osztják meg tapasztalataikat a fenntarthatóság és a tudatos tervezés jövőjéről. Ezt követően a ZEMSE alumínium ékszer-készítő workshopján Zentai Emese egyszerű kézműves technikák alkalmazásával saját tervezésű alumínium ékszerek alkotására invitálja az érdeklődőket. A késő délutáni szekcióban Massimo Morello, a KEVIN.MURPHY SESSION.MASTERE, angol nyelvű interjúban mesél pályafutásának legfontosabb kihívásairól, innovatív vízióiról és fenntarthatósági törekvéseiről. A 15. BCEFW záróakkordjaként pedig Pataki Ági, modell, divatikon, a Helia-D ikonikus arca enged betekintést karrierjének meghatározó mérföldköveibe a „Stílusikonok, Történetek, Inspirációk” című beszélgetésben, Csalár Bence divatújságíró moderálásával.
A Fashion HUB programjai ingyenesek, azonban a férőhelyek száma korlátozott, ezért egyes programokon a részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni és a programokról tájékozódni a következő oldalon lehet: https://bcefw.com/fashion-hub
***
A Magyar Divat & Design Ügynökségről
A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén – szakmai koordináció, hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása, oktatásfejlesztés, valamint gyártásfejlesztés – hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a design ágazat minden szereplője számára. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket valósítanak meg évről évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Emellett olyan külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, mint a Milano Fashion Week. Kiemelt feladataik közé tartozik a szakmai szervezetekkel való stratégiai együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramjaik megvalósításával a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.
Budapest Central European Fashion Week
A Magyar Divat & Design Ügynökség 2018-as megalakulása óta rendezi meg évente két alkalommal a közép-európai régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Weeket. Az esemény évek óta a nagyközönség, a buyerek, a tervezők, az influenszerek, valamint a hazai és a nemzetközi média találkozásának elsőszámú állomását jelenti a térségben. A hazai divat- és designipari rendezvények hozzájárulnak Magyarország turisztikai vonzerejének és a nemzetgazdaság növekedéséhez, láthatóságot biztosítanak a magyar márkáknak, továbbá nemzetközi megrendeléseket eredményeznek.
https://bcefw.com
https://www.facebook.com/bcefw/
https://www.instagram.com/bcefw/
https://www.facebook.com/events/560870986813643
https://www.facebook.com/events/1584738072431513
https://hfda.hu
https://www.facebook.com/hfdagency/
https://www.instagram.com/hfdagency/
https://www.millenaris.hu/
https://www.facebook.com/Millenaris/?locale=hu_HU
https://www.instagram.com/millenaris_official
Credit: HFDA / The Sparkle Content
TÓTH NÓRA ANNA
Magyar Divat & Design Ügynökség
Copyright © 2013-
| Minden tartalom jogvédett. Ászf
www.anoidivat.hu | Elérhetőség: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.