Tervezők & Designerek

Interjú BCEFW AW2425: Merő Péter ruhatervező 1. rész

MERO ruhák megfordultak már neves filmfesztiválokon és díjátadókon, mint az Oscar Gála, a Los Angelesi Film Festival, a Cannes Film Festival és a Berlinale. 2022 decemberében a Magyarországot képviselő Merő Péter a Thai Selyem Divathéten, az International Thai Silk Designer Contest elnevezésű versenyen 62 ország képviselője közül 2. helyezést ért el thai selyemből készített ruhájával. Merő Péter szerint: "A szépség egy nagyon összetett dolog. Az esztétikum az egyik oldala, a másik pedig a kisugárzás. Ennek a kettőnek a harmóniája a szépség."
 |  Super User  |  Tervezők & Designerek

Merő Péter honlapjának bemutatkozó első sora roppant meghatározó, mintha önbeteljesítő jóslat lenne. "A MERO ruha egy életérzés, mely megadja Neked azt a luxust, hogy megélhesd az önmagadban rejlő ezer arcú NŐT." Ruháit örömmel választják hírességek, közszereplők, mint Pamela Anderson vagy Nastassja Kinski, Palvin Barbara piros menyecske ruháját, Várkonyi Andrea és Majoros Hajnalka esküvői ruháját is Péter tervezte, öltöztette már Ördög Nórát, Liptai Claudiát és Madár Veronikát, Miklósa Erika a közmédia Jónak lenni jó kampányában vásárolta meg Merő Péter tervező alkalmi ruháját, hogy a koraszülöttmentéssel foglalkozó Peter Cerny Alapítványt támogassa.

Interju PeterMero BCEFWAW2425 202401 00
Az ideális nő érzéki, törékeny és intelligens, mindeközben erőt és magabiztosságot sugároz. A MERO-Nő kortalan, megjelenésében titokzatos, felszabadult és játékos. Kellő önismerettel és magabiztossággal bír. Szereti és tiszteli testét, csakúgy mint környezetét, így célja nem a magamutogatás, hanem az önkifejezés. A 2024.01.22-28. között megrendezésre kerülő Budapest Central European Fashion Week fináléjának egyik nagynevű résztvevője, Merő Péter megosztotta velünk aktuális gondolatait:

Balett táncosból lettél ruhatervező, a berlini színházban eltöltött 10 év határozta meg a stílusodat, milyen változásokat hozott az életedbe a tervezői lét?

Mostmár nem a testemnek vagyok kiszolgáltatva, hanem a varrónőimnek :) Nagy lépés volt, hogy otthagyjak valamit, amit tanultam és átmenjek valahová, amit viszont nagyon szerettem volna és önerőből tanultam meg, nem pedig iskolában. A szabadságot jelenti kicsit számomra amellett, hogy hatalmas felelősség van a vállamon, mert mégiscsak viszek egy céget és sok embernek a megélhetése függ tőlem. 

Hogyan gondolsz vissza ma a balettra, a színházra?

A színházi világ, az a varázs, az én családom volt hosszú éveken keresztül, úgyhogy ilyen szempontból nagyon hiányzik. A mozgás is hiányzik, de leginkább az a fajta hatalmas családi légkör, amit próbálok megteremteni nálunk a varrodában is, bár ott azért nehezebben fekszünk le a földre és hajlunk a másik ölébe, de mindenképpen egy sokkal szabadabb légkör uralkodik nálunk, mint valószínűleg máshol. 

Interju PeterMero BCEFWAW2425 202401 000

A MERO márkát ikertestvéreddel, Biankával építitek 2014 óta, hol tartotok ma, mik voltak a legnagyobb sikerek az elmúlt 10 év alatt?

Biankával kezdtük el építeni ezt a márkát és számomra felfoghatatlan, hogy 10 éve indítottuk ezt el, elrepült az idő. Folyamatosan minden évben meglépünk egy kicsik goalt, egyre inkább úgy érzem, hogy mennyi mindent kell még tanulni, hová lehet még fejlődni. Azt gondolom, hogy egy stabilitást mindenképpen elértünk a 10 év alatt, ami köszönhető annak a nagyon sok munkának és alázatnak, amit beletettünk ebbe a márkába, úgyhogy remélem  tudjuk ezt tartani még legalább 10 évig. 

Mik voltak a legnagyobb nehézségek az eddigi szakmai pályafutásod során?

A padémia volt a legnagyobb nehézség, mert akkor hatalmas anyagi terhek is szakadtak ránk, illetve megváltozott minden, azóta se állt vissza rendesen a báli szezon. Nekünk voltak megszokott szakaszok egy évben, hogy mikor mit csinálunk és ez teljesen megbolyult, nehéz volt a kiszámíthatatlanságba cseppenni úgy, hogy előtte nagyon jól tudtam, mikor milyen bevételekre számíthatok. Hogy ezt túléltük egy nagy lépés volt.

Interju PeterMero BCEFWAW2425 202401 000

Legtöbbször feketében láthatunk téged, szándékos a választás? Tervezőként mely színeket használod a legtöbbet és miért?

Sokat járok feketében, egyrészt nagyon szeretem, másrészt pedig az az egyik szín, amivel ha bármilyen másik szín mellett állok, akkor nem zavaró. Ez egyfajta tudatosság is, a fekete egyszerre lehet nagyon elegáns és nagyon laza. Praktikus dolog is a részemről, és az árnyalatokban vagy textúrákban egy csomó izgalmat lehet bele vinni. 

Színekben, szabásban, fazonban van-e valami bevált, visszatérő elem amit gyakran alkalmazol?

Szerintem minden tervezőnek vannak bevált fazonjai, mindenkinek van egy esztétikája, amit folyamatosan hoz. Nekem is vannak szabásmintáim, amiket lassan 10 éve tudok használni egyértelműen változtatva szezonról szezonra.

Honnan meríted az ötleteket egy-egy új ruhához, van-e bevált szokásod, amely inspirációhoz segít?

Számomra az inspiráció egyik legfontosabb eleme a zene. Ez valószínűleg a táncból ered, muszáj zenét hallgatnom és egész nap zenének kell szólni miközben egy kollekciót készítünk. Sőt annak a zenének kell szólnia, amire majd a lányok vonulnak, mert az adja meg számomra azt a hangulatot, történetet, amit az egész kollekció képvisel és ez köti össze a darabokat. 

A BCEFW-re külön, teljesen új kollekciót készítesz, vagy esetleg ahogyan év közben készülnek a ruhák, azokból válogatsz a rendezvényekre?

A Fashion Weekekre mindig külön kollekciót készítek, mert muszáj egy történetet megmutatnia, és nem szeretek random darabokat egymás után rakni. Ez egy hatalmas luxus ha úgy vesszük, hogy évente kétszer nekiáll az ember legyártani egy történetet úgy, hogy közben számtalan méretes ruhát, egyéb más ruhát is készítünk. Viszont úgy érzem ettől lesz hiteles az én kis történetem. Vannak darabok, amik elkészülnek év közben és be tudom illeszteni, de ez nagyon ritka. 

Interju PeterMero BCEFWAW2425 202401 0

Mennyi idővel előre kezditek összeállítani a bemutatóra szánt kollekciót, mi határozza meg hány ruhát mutatsz be éppen?

Jó esetben 2-3 hónappal előre elkezdem a bemutatóra a készülést. Először fejben, anyagokban, színekben indul el az egész, és aztán ültetjük át formákra, szabásmintákra, illetve a gyártásra. Sokszor meghatározó tényező az idő, illetve az ilyen rendezvényeknél nagyjából tudjuk, hogy a helyszín mekkora bemutatót engedélyez, és akkor már azt is tudjuk, hogy körülbelül hány darab ruhát tudunk bemutatni. 

Mik az alapvető jellegzetességeid, amiket megtart a márka minden divatbemutató alkalmával, vagy a folyamatos megújulásra törekszel inkább?

A legjellegzetesebb rám, hogy mindig nagyon erős derék hangsúly van a ruháimon. Számomra a női derék az egyik legszebb dolog, és megmutatja számomra a törékenységet hogy valakinek dereka van. Ugyanakkor szeretek megújulni, talán többször is, mint kellene. Sokszor már unom azt a darabot, amit nézek mondjuk fél éven keresztül és nem akarnék hasonlót csinálni. A folytonosság is nagyon fontos egy vásárlónak, hogy megtaláljon fazonokat, úgyhogy ezt a kettőt mindig össze kell gyúrni, hogy azt érezzem egy új történetet tudok elmesélni, viszont megmaradnak olyan darabok, amiket a vásárlóim szeretnek.

Interju PeterMero BCEFWAW2425 202401 44

Várható-e a következő szezonra valamilyen trendi szín, minta, fazon a kollekciódban?

A trendek engem sohasem érdekeltek. Olyan ruhákat szeretnék csinálni, amiket teljesen függetlenül az évszámtól fel tudnak majd venni a vásárlóim. Mindenkit érnek hatások, sokan reagálunk hasonlóan, például most nagyon sok színt fogok bevinni a kollekcióba, de hogy ez most trendi vagy nem, az engem nem érdekel, azért van benne mert nekem ez tetszik idén, ilyen a kis történetem. 

Mekkora csapattal dolgozol a hétköznapokban, hogyan zajlik egy ruha elkészítése nálatok?

A hétköznapokban több varrónővel dolgozom együtt és van egy szabász-modellezőm. Ideális esetben úgy zajlik egy ruha elkészítése, hogy lerajzolom, a szabásvonalakat berajzolom, megmutatom az anyagot, elmondom mit szeretnék pontosan látni, és a modellező megcsinálja a szabásmintát, majd kiszabja ezt a ruhát abból az anyagból ahogy, és összeállítjuk. Sok esetben ez nem így van, mert elég impulzív ember vagyok, nem bírom kivárni míg valaki kiszerkeszt valamit, hanem én kiszerkeztem pillanatok alatt, mert látni akarom, hogy működik-e az, ami a fejemben van. A méretes ruháknál is gyakran nagyon gyorsan kell reagálnunk, és akkor nincs idő végigvinni egy ilyen folyamatot, bizonyos esetekben úgy gondolom, hogy az a megoldás, ha én szerkesztek-szabok.

Interju PeterMero BCEFWAW2425 202401 25

Hány fő segíti a munkát egy fashion week kapcsán?

Szívem szerint nagyon sok segítőt vinnék egy fashion weekre, mert nem szeretem, ha idegenek húzogatják a cipzárokat a ruháimon, de korlátozott számú öltöztetőt vihetek magammal, így nagyjából annyit engedélyezek általában, hogy ráadhatja a lányra a ruhát, de a cipzárokat nem húzhatja föl, így a gyorsöltözéseknél csak a saját öltöztetőim segítenek, ami általában 3-4 fő egy ilyen bemutatón.

Van-e olyan darab, ami valamiért kiemelkedik a BCEFW AW2425-re szánt kollekcióból?

Mindig vannak darabok amiket nagyon szeretek a kollekcióból, általában amelyik legelőször elkészül, a másik pedig az a darab, ami az egész kollekciót leginkább megtestesíti számomra. Most is van ilyen, kíváncsi vagyok, hogy a nézőknek vajon ezek a darabok fognak-e tetszeni a legjobban, vagy ők másra szavaznak majd. 

Melyik ruhát volt tervezői munkád során a legnehezebb elkészíteni és miért?

Az egyik legnehezebb ruha Várkonyi Andrea esküvői ruhája, mert annyira nehéz volt, hogy mindenképpen azt szerettem volna, hogy hatalmas hullámok legyenek benne és nem győztük merevíteni, hogy ne essen össze a súlya alatt, mégis vele együtt mozogjon. Ez egy nagyon nagy kihívás volt, de a végeredmény pontosan olyan lett, amilyet szerettem volna. 

Interju PeterMero BCEFWAW2425 202401 31

Van valaki, akinek a bemutatóját megnéznéd a BCEFW-en?

Szegedi Kata bemutatóját szoktam megnézni, küld nekem jegyet. Szerintem sokan megnéznénk egymás bemutatóit, de mindenki ilyenkor káoszban van,  az utolsó pillanatig még a ruhákkal, kiegészítőkkel vagyunk elfoglalva. Nagyon meghatározott, hogy hány fő fér el egy nézőtéren, és mindenki inkább a vásárlóit hívja el, mint a barátait, úgyhogy ritkán láthatjuk egymás munkáját.

Mit jelent számodra a BCEFW a legújabb kollekciód bemutatása mellett?

A BCEFW számomra nagyon fontos a kapcsolatápolásra főképp a vevőimmel, illetve egy rendszerességet is ad az életünkben. Én nem szeretem a korlátokat, ugyanakkor ez egy olyan korlát, ami a haladást is segíti, mert így az ember tényleg veszi a fáradtságot, és megcsinálja azt a kollekciót időben. A saját bemutatóimat mindig tudtam tologatni és volt hogy elkényelmesedtem, így viszont muszáj az embernek elkészülni arra az időpontra amikor egy fashion week van.

Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-29
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-27
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-30
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-33
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-32
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-34
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-35
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-36
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-37
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-38
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-39
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-40
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-41
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-42
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-45
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-43
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-47
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-46
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-48
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-29
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-27
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-30
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-33
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-32
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-34
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-35
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-36
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-37
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-38
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-39
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-40
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-41
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-42
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-45
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-43
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-47
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-46
Interju-PeterMero-BCEFWAW2425-202401-48

 

Fotók forrása: Peter Mero

https://www.petermero.com/
https://www.facebook.com/p/Peter-Mero-Hivatalos-100054887873666/
https://www.instagram.com/peter_mero_official/

https://bcefw.com

szisz


More Coverage

Interjú: Joó Beatrix, Sentiments a BCEFW-ről

A BCEFW egy kiemelkedő esemény a divatszakmában, amely lehetőséget ad a tervezőknek, hogy bemutassák kreativitásukat és munkájukat. Fantasztikus lehetőség, hogy a kedves ügyfeleink elsőként láthatják az új kollekciót.

Nemzetközi lehetőségekben segít a BCEFW

A BCEFW kétnapos divatbemutató-sorozata a Millenárison került megrendezésre. A Millenáris G épületében kifutós bemutatók, valamint különleges, kültéri show-k is megvalósultak. A hétvégi programokon több mint 2.500-an vettek részt, emellett több mint 20.000-ren követték magas minőségben, élőben a ...

Interjú: BCEFW SS23, ARTISTA

ARTISTA FASHION, 1088 Budapest, Puskin utca 19.

Interjú: BCEFW SS23, ViktoriaVarga OpenStudio 20220901

Nagyon nagy élmény egy hazai tervező stúdiójában körülnézni! VIKTORIAVARGA OPEN STUDIO - SHOPPING PARTY, 20220901, 1054 Budapest, Steindl Imre utca 9.

Interjú BCEFW AW2425 Új generáció: Bárány Judit textiltervező

Szerintem pedig annál szebb nincs is, amikor egy idegen helyzetben nem tudja leplezni az ember az őszinte tekintetét. Bárány Judit, textiltervező, BCEFW AW2425 Új generáció.

Copyright © 2013- | Minden tartalom jogvédett. Ászf
www.anoidivat.hu | Elérhetőség: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Vissza a lap tetejére