Az ARTISTA mondhatni biztos szereplője a BCEFW eseményeknek, a tervezők átlagon felüli kreativitása és munkába vetett szenvedélye töretlen sok-sok éve. A ruháik egyszerre kifinomultak, elengánsak és lazák, változatosak, megtalálhatók köztük mind az alsó és felső részek, így egy kiöltözős vagy hétköznapi helyzetre is válogathatunk belőlük.
Szezonról-szezonra változó tematikával dolgoztok általában, van most is koncepció-ideológia, ami alapul szolgált ehhez a kollekcióhoz?
A kollekció printjei idén egy teljesen más koncepcióból születtek, mint az elmúlt szezonokban megszokhattuk. Lichter Péter és Máté Bori Dr. Moreau című filmjéből származó különlegesen szép, sérült filmkockák adták az alapját az idei mintáknak. A sérülések oka az idő, az enyészet, a gombák elkezdték lebontani az anyagot, és a humifikálódott matéria különleges formájú és színű festményekké változatta a filmszalagot, és ebbe nyúlt bele Péter és Bori további roncsolással, festéssel. Javításuk, grafikus kiegészítésük, festménnyé alakításuk vált a ruhákon mintává, a megújulást, körforgást, értékmentést szimbolizálva. Sokkal több munka volt ebből mintát alkotni, mint a festményekből, de nagyon jól esett a mássága, friss lett a hangulata.
Hogyan alakul ki egy koncepció, honnan merítitek az ötleteket egy-egy új darabhoz, van bevált szokás, amely inspirációhoz segít?
Érdekes ez a kérdés, mert amellett, hogy a ráhangolódás idejében - ami a tervezést megelőző heteket, hónapot jelenti - már nagyon nyitottan figyelünk, keresgélünk is, de olyan is van, hogy valaki megkeres minket - így volt ez a Kovásznai György Habfürdő című filmje ihlette kollekciónál például, de így volt most is. A filmkockákat egy Péterrel közös ismerősünk mutatta meg nekünk, és mivel még nem volt meg a téma és a képek eszméletlenül szépek és érdekesek voltak, így erre hangolódtunk rá.
Imre Katalin: A filmhez kapcsolódott az értékmentés ötlete , ami nálunk visszatérő elem a tervezés során. Ez alkalommal egy saját gyűjtésű kiskabátom volt az egyik inspiráló darab. Ez a mestermű egy derékban szabott, szőrgalléros, puffos ujjú, turnűrös szoknyához viselhető kiskabát 1910-ből, aminek a zsebében még egy korabeli fillért is találtam.
Rácz Nóra: Ebben a fázisban szeretem egy kicsit nem kontrollálni a dolgokat, hanem hagyni, hogy mi talál meg és mivé akar alakulni. Most is bevált ez, mert annyi filozófia volt ebben az anyagban - ami persze nem jön át feltétlenül a kollekción a nézőnek - de a tervezésnél vezet mindenképpen.
Vannak esetleg kiemelkedően meghatározó emberek, szereplők az életetekben és ha igen, miért váltak azzá?
Imre Katalin: igen, a családom, például az unokanővérem, aki nagyon támogatott és bíztatott tizenéves koromban, amikor két gépészmérnök gyerekeként elkezdtem rajzolni, festeni, bőr szandálokat, táskákat csinálni, ruhát varrni.
Rácz Nóra: Persze. 1. A szüleim, mert annyira jól tudtak szeretni, és ezért rettentő hálás vagyok. 2. Mindig inspirálnak azok az alkotó emberek, - nem csak művészek - akik önazonosan, szabadon, hittel mennek a dolgaik után, hogy valami jót hozzanak létre - zenészek, építészek, írók, kertészek, asztrológusok vagy spirituális tanítók, de nagymamák, tanítónénik, bicikliszerelők is. Ők mind konkrét személyek, ismertek és civilek is.
Színekben, szabásban, fazonban van olyan, amit gyakran alkalmaztok?
Szeretjük a klasszikus szabásokat egy kicsit elbillenteni, egy-egy formai “idézettel” aktualizálni, ettől is artistás egy darab. És nagyon szeretjük az első ránézésre szokatlan anyagtársításokat, persze ezek gondosan összehozott társulások, amelyekben új életre kelnek a résztvevők. Vannak visszatérő formáink, sőt olyan konkrét darabok is, amelyek kis változatatással megújulnak, de a kollekciók részei több szezonon át, mint pl. az átlapolós overálunk vagy nadrágjaink, és az asszimetria, mint téma kihagyhatatlan. E mellett elsődleges, hogy kényelmesek legyenek a ruháink, és hogy sokféle alkalomra megfeleljenek.
Eszetekbe jut valami érdekes sztori, ami egy ruhához, vagy vevőhöz, tervező-vevő kapcsolathoz köthető?
Imre Katalin: Ó, igen nagyon sok ilyen sztori van, de nem szeretnék személyeskedni. Például a tökéletes alakú, szép, csinos vevők szenvednek leggyakrabban testképzavarban. Őket kell leginkább bíztatni, hogy ...nem, nem vastag a combod,...nem a hasad sem vet árnyékot stb. Van egy törzsvásárlónk, akivel évekig nem találkoztunk, csak az általa megadott méretre (nagyon plus size) csináltuk a ruhákat sokszor a fazont is megváltoztatva, hogy a megrendelt darab biztosan jól álljon az ő méretében. Mindig mindenre azt a visszajelzést kaptuk eddig, hogy “megint tökéletes lett”. Ez nagyon jó érzés!
Hol tart most a szakma? Mit láttok magatok körül?
Rácz Nóra: Szélsőségeket, sok tehetséget. Kis márkákat több lábon állva, és nagyokat mesterségesen életben tartva.
Imre Katalin: Sokszor megdöbbentő, hogy minden szakmai tudás nélkül születnek új - tiszavirág életű- márkák olyan tökéletes vizuális megjelenéssel az online térben, mintha egy kiforrott szakmai csapat állna mögöttük és közben a valóságban nincs semmi. A virtuális tér és a valóság összemosódása, ami persze az élet minden területén jelen van.
Hogyan látjátok a magyar divat és a magyar tervezők helyzetét külföldön?
Sok tehetséges magyar tervező van, viszont rettentő nehéz szerintem külföldön érvényesülni. Ez egy borzasztóan összetett, tőkeigényes és gyorsan működő műfaj, folyton új termékek kellenek, a megfelelő mesével, frissességgel, és nagyon nagy a zaj, amiben meg kell jelenni.
Van különbség termékkínálatban és vásárlóközönségben a bécsi üzletben és a budapesti showroomban?
Imre Katalin: Bécsben az üzletünket 2004-ben nyitottuk. Az osztrák és a magyar vevők között az az alapvető különbség, hogy a magyar vevők intuitív vásárlók, ami megtetszik azt veszik meg függetlenül attól, hogy mikor, mihez fogják viselni azt a darabot, egyszerűen csak, mert beleszeretnek, mert szép.
Az osztrák vásárló többnyire a tudatos, praktikus, túlgondolt. Így biztosan nem téved, de nem is tesz utazást egy más érzés világba. Ritkán és nehezen változik a stílusa és semmi olyat nem vásárol, amit szerinte nem tud beilleszteni a meglévő ruhatárába.
Melyik az a korosztály amelyik a leginkább aktív a vásárlásokat tekintve?
A mi vevőink java a 40-es 50-es korosztályból jön. A huszonévesek az édesanyjukkal jönnek el először, az idősebbeket pedig a lányuk hozza el. Ez így elég kerek.
Alakulnak barátságok a tervezők között, kikkel vagytok jóban az itthoni tervezők közül?
Nagyon kevés idő és platform van erre, a barátaink jellemzően nem tervezők :), de jóban vagyunk Tomcsányi Dórival, Zsigmond Dórával, Cselényi Eszterrel, Bódis Bogival a TheFour-osokkal pl. Velük is leginkább azért, mert a mentoring programon együtt vettünk részt. A mi generációnk tervezőivel pl. Benes Anitával - Daalarna - is jóban vagyunk, de sokan elhagyták a pályát.
Mi alapján választjátok ki például a BCEFW-re a modelleket akik vonulnak?
A modelleket a szervezők válogatják, ebbe nincs beleszólásunk.
Van olyan darab, ami valamiért kiemelkedik a BCEFW-en most bemutatott kollekcióból?
Rácz Nóra: Erre azt hiszem mindenki mást mondana…, de nekem pl. több is van. Levi - Kapi Levente - zakóujja ős Artista darab, újra rátaláltunk, rendelhető lesz.
Imre Katalin: A plisszé ruhák idén hosszúujjúak, ettől még különlegesebbek, és mégis extra kényelmesek. Kedvencem a kékes, printelt, kord “nadrágkosztüm” is.
Hogyan tud tanulni, fejlődni egy tervező?
Rácz Nóra: Valószínűleg jó, ha kíváncsi, és érdekli hogy hogyan gondolkodnak a fiatalok, hogy mi történik a világban, és szereti azt, amit csinál.
Imre Katalin: Ha kertészkedik vagy nagyon mással is foglalkozik és nyitott szemmel jár. Biciklizés közben is szoktam inspiráló dolgokat észrevenni vagy belelátni az utcai öltözködésbe.
Mik a szakmai terveitek a 2025-ös esztendőre?
Rácz Nóra: Jó lenne, ha jól fogadnák a vevők a kollekcióinkat, és a küszöbön álló új boltok rendelnének jó sokat.
Imre Katalin: Szeretnénk kevesebb darabból álló kollekciót csinálni, de ez valószínüleg nem fog sikerülni. Azért mondom ezt, mert a különböző kollekciók mind elérhetők a webshopokon, ami azt jelenti , hogy közel 400 termékünk rendelhető. Ez sokszor nagy kihívás.
Website: https://artistafashion.com/
Facebook: https://www.facebook.com/artistafashion.official
Instagram: https://www.instagram.com/artistafashion.official/
Showroom Budapest: 1088 Budapest, Puskin utca 19.
Flagship store Bécs: Q21, Museumquartier, Museumsplatz 1, Bécs
https://bcefw.com
https://www.facebook.com/bcefw/
https://www.instagram.com/bcefw/
https://hfda.hu
https://www.facebook.com/hfdagency/
https://www.instagram.com/hfdagency/
https://www.millenaris.hu/
https://www.facebook.com/Millenaris/?locale=hu_HU
https://www.instagram.com/millenaris_official
https://www.nemzetitancszinhaz.hu
szisz, bus
Copyright © 2013-
| Minden tartalom jogvédett. Ászf
www.anoidivat.hu | Elérhetőség: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.