Fashion week

Rekordszámú programmal érkezik a 16. Budapest Central European Fashion Week

BCEFW SS26: Izgalmas előadások, kedvezményes vásárlási lehetőségek főváros-szerte.
 |  Super User  |  Fashion week

Szeptember 1–7. között 56 kísérőeseménnyel várja a közönséget a Budapest Central European Fashion Week (BCEFW). A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) szervezésében megvalósuló divathét nemcsak a kifutókon mutatja be a legújabb 2026-os tavaszi-nyári kollekciókat, hanem a Nemzeti Táncszínházban és Budapest számos pontján érdekes divatipari programokat nyújt az érdeklődőknek. A sokszínű programkínálat célja, hogy felhívja a figyelmet a magyar divatmárkákra, illetve a divatot a képző- és iparművészetek, a társművészetek és a gasztronómia bevonásával szélesebb kulturális kontextusban tegye élményszerűvé.

HFDA BCEFW SS26 202509 0001

A kísérőprogramok palettája az SS26-os szezonban minden eddiginél változatosabb: upcycling workshopok, környezettudatos designprojektek és újrahasznosított anyagokból készült kollekciók mutatják be a fenntarthatóság lehetőségeit; nyitott műhelyek és showroom-látogatások kínálnak közvetlen találkozási alkalmat a tervezőkkel. A divat és társművészetek kapcsolata ékszerkészítő workshopokon, fotóművészeti eseményeken és kortárs képzőművészeti projektekben elevenedik meg. A gasztronómiai programok – tematikus kóstolók, brunchok és exkluzív vacsorák – pedig a kulináris élményeket fonják össze a design és a divat esztétikájával. A programok a nagyközönség mellett a szakma képviselőinek is ideális találkozási pontot kínálnak: a változatos helyszínek és formátumok lehetőséget adnak arra, hogy tervezők, stylistok, fotósok, újságírók és más iparági szereplők személyesen is kapcsolatba lépjenek egymással.

„Nagyon örülünk annak, hogy a főváros különböző helyszínei – üzletek, galériák, stúdiók, kulturális terek és szabadtéri helyszínek – egyre nagyobb számban kapcsolódnak be a divathét pezsgésébe. Ez azt mutatja, hogy a Budapest Central European Fashion Week mára nem csupán egy iparági esemény, hanem a város egyik fontos kulturális fesztiválja, amely mindenki számára kínál felfedeznivalót.” - mondta Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója és kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos. Hozzátette: „Külön kiemelném, hogy a BCEFW ideje alatt számos helyen pop-up üzletek, akciók és limitált kollekciók is várják a kedvezményeket és különlegességeket kereső vásárlókat. Célunk, hogy minél szélesebb körben tegyük ismertté a hazai tervezőket, erősítsük a magyar divatmárkák iránti vásárlási kedvet, és egyben ráirányítsuk a figyelmet a budapesti divathét regionális és nemzetközi jelentőségére.”

A nagyközönségnek szóló programok mellett számos divatszakmai esemény is megvalósul ezekben a napokban, amelyek a tudásátadásra és az iparági párbeszédre helyezik a hangsúlyt. A Műcsarnokban a From Fashioning Cultural Heritage to the Impact of GenAI nemzetközi konferencia vizsgálja a kulturális örökség és a kortárs divat összefonódását, valamint a mesterséges intelligencia divatmédiára gyakorolt hatásait. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Fashion’s Worlds: From the Margins to the Middle című szimpóziuma a divat geopolitikai dimenzióit emeli ki, Közép- és Kelet-Európa kreatívipari szerepével a fókuszban. A hétvégi bemutatókkal párhuzamosan a Nemzeti Táncszínház ad otthont a Magyar Divat & Design Ügynökség által szervezett Fashion Hub-nak, a BCEFW divatipari élményterének. Itt további 13 program, interaktív workshopok, szakmai beszélgetések és közösségi események várják a közönséget. A magyar gyökerekkel bíró, Ryan Thomas Roth a nemzetközi szépségipar meghatározó szereplőjeként a személyes történetek és a globális szépségipar összefüggéseiről tart előadást. Míg Sütő Enikő, a hazai divatélet egyik ikonikus alakja saját pályájának mérföldköveit idézi fel a BCEFW divatikonokat bemutató beszélgetéssorozatában, addig a Models on the Rise panelben Nagy Evelyn, Varr Márta és Tóth Laura a modellszakma jelenlegi kihívásaiba és nemzetközi tapasztalataikba engednek betekintést. A programban emellett fenntarthatósági workshopok, kreatív alkotóműhelyek, a mesterséges intelligencia jövőformáló szerepét vizsgáló kerekasztalok is helyet kapnak, illetve Zólyomi Zsolt előadásában a parfümkészítés is.

A BCEFW eseményei a nagyközönség és a szakma számára egyaránt nyitottak: a programok többsége ingyenes, a workshopokhoz és beszélgetésekhez előzetes regisztráció szükséges. A programok közötti eligazodást a nyomtatott formában elérhető Fashion Map segíti, amely lehetővé teszi a személyre szabott programtervezést. A teljes side event programnaptár, illetve a Fashion Hub eseményei a rendezvény hivatalos felületein érhetőek el. A Fashion Hub programjairól bővebben: Szeptember 6-án, szombaton egész napos BCEFW × Cécha Matcha pop-up várja a közönséget, mellette délelőtt a Wear Your Art – „tetovált” felső workshop biztosítja a kreatív kikapcsolódást és kísérletezést. A kora délutáni Models on the Rise panel a fiatal magyar modellek nemzetközi tapasztalatait helyezi fókuszba, amelyet a Zöldműhely – Szépségápolás természetesen szakmai program követi. A globális szépségiparról a magyar gyökerekkel bíró Ryan Thomas Roth mesél angol nyelvű előadásában, később a Gardrób újragondolva fenntartható workshop Gózon Eszterrel gyakorlati megoldásokat mutat a tudatos ruhatár kialakítására. Szeptember 7-én, vasárnap a „Flow & Fashion – jóga a MARI-val” program gondoskodik a friss napkezdésről. Délután a Charm Yourself program táskadísz-készítésre invitálja a látogatókat, párhuzamosan pedig szakmai kerekasztal elemzi az MI szerepét a divat jövőjében. A parfümkultúra iránt érdeklődők Zólyomi Zsolt előadásán kaphatnak átfogó képet a parfüm művészetéről a 21. században, majd az Inspiráló Ikonok beszélgetésen Sütő Enikő osztja meg munkássága legfontosabb állomásainak történetét.

HFDA BCEFW SS26 202509 0002

„A szépség a belső harmóniából fakad” – interjú Sütő Enikővel

Sütő Enikő a ’70-es évek második felében, a hazai manökenkultúra második generációjában csatlakozott be a szakmába – hamar óriási sikerre tett szert, mindössze fél évvel karrierje kezdete után magyar és külföldi kifutókon, majd grandiózus utcai plakátokon bukkant fel, a Fabulon márka arcaként. Jogászként és a nemzetközi kozmetikai piacon is dolgozott, 1989-ben alapított modelliskolájával pedig három évtizeden át biztosította a hazai szakmai utánpótlást. A BCEFW 16. szezonjához kapcsolódó Divatikonok interjúban a ’70–80-as évek hazai divatéletének hangulatáról, a generációváltás kihívásairól, a modellpálya lelki oldaláról és a női önismeret fontosságáról mesélt.

„Volt időszak, még tíz évvel ezelőtt is, amikor minden az újról és a fiatalról szólt, most viszont [...] a divat visszanyúl azokhoz, akik a lelkükben fiatalok, és van eszközük, idejük, tudatosságuk arra, hogy karban tartsák magukat.”

A te nevedhez fűződik a hazai manökenkultúra (egyik) aranykora. Milyen tapasztalatokat őrzöl abból az időből?
1978-ban megválasztottak az Év Manökenjének, pedig akkor mindössze fél éve voltam a kifutón. Abban az időszakban a nő nem egy távoli, vitrinbe zárható szépségként jelent meg, hanem a hétköznapok szereplőjeként: iskolában, piacon, kifutón – a modellek mindennapi jelenléte és mozdulatai is csodálatra méltónak számítottak. Ez a pozíció számomra már akkor is társadalmi felelősséget jelentett, még ha ezt nem is tudatosítottam magamban. Éreztem, hogy a kifutó szereplőinek valamiféle kiemelt státuszuk van – különös, ambivalens megítéléssel, ahogy az színészek esetében is jellemző volt.

Erősebben igazodtatok az aktuális divatirányzatokhoz?
Akkoriban sokkal szűkösebb volt a választék – nemcsak variációban, hanem mennyiségben is. Ha csak a saját akkori ruhatáramat nézem: amikor elkezdtem modellként dolgozni, összesen két farmerem volt, meg úgy négy-öt pólóm. A Rotschild-szalon egyik meghallgatására ötven lányt hívtak be, és közülük kettőt választottak ki a nagybemutatóra. Én épp az egyetemről estem be, farmerban és kapucnis pulóverben, holott egy ilyen alkalomnál elegánsan illett volna megjelenni. Hallottam, ahogyan a hölgyek ott sugdolóztak: „Melyiket választották?” – „Hát azt a kapucnis Mikulást.” Ez voltam én. Nagyon is tudatában voltam annak, hogy fel kell zárkóznom a divatélethez – amikor megkaptam az Év Manökenje címet, már utaztam külföldre, és a ruháimat is ott kellett beszereznem, hogy megfeleljek a hazai és nemzetközi elvárásoknak.

Volt olyan ikonikus ruhadarab fiatalkorodban, amely meghatározó szerepet játszott a későbbi stílusod, ízlésed kialakulásában – akár az említett farmer?
Egyértelműen a farmer! Sokat gondolkodtam azon, hogy miért épp az lett az én védjegyem, talán mert épp egy olyan plakát által váltam népszerűvé, ahol farmert viseltem – később ezzel a ruhadarabbal azonosítottak az emberek. Az első darabjaimat az Ecseri piacon vettem – onnan lehetett nyugati farmerekhez jutni. Ne hidd, hogy ez egyszerű volt! Nagyon szerettem a Super Rife és a Roy Royers márkákat, a Levi’s anyaga viszont nekem túl vastagnak bizonyult, nem állt jól. Egy ilyen darabért akár 1500 forintot is elkértek – akkor, amikor az átlagfizetés 400-1000 forint körül mozgott (hozzáteszem, azokat a farmereket hosszú-hosszú évekig hordtam). Később a magyar cégek is próbálkoztak farmergyártással – megjelent például a Trapper, az anyaga merev volt, nehézkes viselet. Aztán jött a stonewashed, a kézzel koptatott farmer, ami már közelebb állt ahhoz, amit szerettünk volna.

Ha már a híres farmeres divatfotódat említed – a Fabulon-plakátodat ikonikus képként őrzi a divattörténet. Hogyan viszonyulsz ma ehhez a fotóhoz?
Akkoriban újszerű dolognak számított, hogy kimegyek az utcára, és tele van ragasztva a város a fotóimmal. Sokszor úgy érzem, mintha nem is én lennék azon a képen – olyan távoli az egész, mintha egy másik életből származna, ahol még egy kislány voltam. Idővel rájön az ember, hogy miközben igyekszik önmagát meghatározni, közben mások is definiálják őt. Sok számomra fontos dolog nem jelent meg abban az időszakban – például épp annyira kulcsfontosságú része volt az identitásomnak az is, hogy akkoriban joghallgató voltam. Tulajdonképpen az egész életemet annak dedikáltam, hogy megmutassam: minden nő merjen érzékeny lenni, ugyanakkor legyen okos is. Őszintén szólva, az a korszak az életemben egy fontos állomás volt, amely a modelliskolával folytatódott – bár az már egy teljesen más dimenziót és felelősséget jelentett. Ez a fotó valóban kitörési pontnak számított, ez vitathatatlan, de számomra soha nem került igazán a fókuszba. Inkább egy ajándék volt az élettől, amit hálával fogadtam, de nem építettem rá mindent.

És volt olyan időszak, amikor ez a két világ – a manökenlét és a jogi pálya – összekapcsolódott, akár az iskoládban is?
Igen, nagyon is. Ráadásul jól tudott kapcsolódni, és nemcsak azért, mert tanítottam nekik szerződéskötési szakmai ismereteket, menedzsmentkérdéseket, vagy megválaszoltam a szüleikben felmerülő jogi kérdéseket. Hanem azért is, mert a személyemmel mintát tudtam adni: hogy ne maradjanak a felszínen, ne ragadjanak le a külsőségeknél, hanem töltsék meg tartalommal azt, amit képviselnek.

A tanítás kapcsán felmerül: több évtizede a szakmai utánpótlás-nevelés egyik meghatározó szereplője vagy. Mit tartasz ma a legfontosabbnak egy fiatal modell képzésében?
Az utóbbi húsz évben egyre nagyobb hangsúlyt fektettem arra, hogy megértessük a diákokkal: egy modell nem „ruhafogas”, méltósága van, szabad akarata, joga van irányítani a saját sorsát. Szelektálhat a felkérések között, és tudatosan kerülheti a kiszolgáltatott helyzeteket. Láttam, hogy ettől szenvednek leginkább: vagy görcsösen meg akarnak felelni és ebbe belefáradnak, vagy feladják, és hazaküldik őket. Rengeteg különböző típus és életkor érkezett hozzánk, de ezek a tanítások bármely életszakaszban hasznosnak bizonyultak: volt, aki önbizalomhiánnyal küzdött, vagy épp színésznő szeretett volna lenni, és meg akart tanulni bánni a külsejével. Persze, előfordultak olyanok is, akik kifejezetten modellalkattal érkeztek – és valóban modellek lettek, például Hódi Pamela, Sicra Andrea vagy Szunai Linda (Miss World Hungary 2011) – ma is örömmel látom őket a tévében, és jó érzés tudni, hogy 12-13-14 évesen én adhattam nekik az első impulzust, amely egész életükön végigkísérte őket.

Tehát sok tanítványod szakmai életében meghatározó szerepet játszottál – esetleg fel tudsz idézni olyan találkozást, amelyből te magad is rengeteget tanultál, és ami erősen hatott rád?
Amikor tizennégy éves voltam, Pataki Ági már a pályája csúcsán járt – tehetsége és szépsége kiemelkedő volt, mégis az inspirált benne a legjobban, hogy mindemellett mennyire sugárzó személyiség. Később Safranek Anna mozgása is magával ragadott, és ott volt Lantos Piroska, sokszor dolgoztam vele együtt. Előfordult, hogy egy bemutatóra csak minket ketten választottak ki, ami különösnek számított, hiszen 180 centis magasságával teljesen kilógott a magyar mezőnyből. Itthon leginkább címlapokon jelent meg, a hazai divatélet nem tudott vele igazán mit kezdeni, külföldön viszont – különösen New Yorkban – „a legszebb asszonyként” emlegették. A szabadsága egészen lenyűgözött, a kifutón mindig a maga útját járta, nem hagyta, hogy „megrendezzék” – ez itthon gyakran ellenállást váltott ki, de külföldön kifejezetten kedvelték érte. A szakmából nem hagyhatom ki Náray Tamást sem – nagyra értékeltem az intellektusát, a látásmódját, és azt, hogy külföldi tanulmányai révén olyan szemléletet hozott haza, amely akkoriban ritkaságszámba ment.

És ha már említettél néhány fontos nevet a modellvilágból: milyen érzés látni, hogy azok, akikkel gyakorlatilag együtt nőttél fel, vagy akikkel közösen léptetek a karrier legfontosabb állomásaira, most visszatérnek a kifutóra? Fontosnak tartod, hogy a kifutókon idősebb, tapasztalt modellek is helyet kapjanak?
Nagyon tetszik ez a jelenség. A téli Budapest Central European Fashion Weeken például nem is a saját korosztályomból, hanem nálam valamivel fiatalabb modellekkel találkoztam, akik Párizsban dolgoznak. Ősz hajjal, finom ráncokkal, gyönyörűen, magabiztosan – és a mai napig keresett modellek, akik megélnek a szakmából. Ezt a fiatalabb generáció nyitottságának tudom be. Volt időszak, még tíz évvel ezelőtt is, amikor minden az újról és a fiatalról szólt, most viszont – akár üzleti megfontolásból is – a divat visszanyúl azokhoz, akik a lelkükben fiatalok, és van eszközük, idejük, tudatosságuk arra, hogy karban tartsák magukat. Ez pedig inspiráló, nemcsak nekik, hanem a fiataloknak is. Sok negyvenes nővel beszélgetek, akik félnek az öregedéstől, és ezek a modellek megmutatják, hogy a tökéletlenségben is ott rejtőzik a szerethetőség. Hogy én magam csinálnám-e, az más kérdés – de nézni kifejezetten szeretem. Jó látni, hogy ma már a szépségnek ennyiféle arca lehet.

HFDA BCEFW SS26 202509 0003

BCEFW SS26 DIVATBEMUTATÓK >>>

 BCEFW SS26 JEGYEK >>>

A Magyar Divat & Design Ügynökségről
A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén – szakmai koordináció, hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása, oktatásfejlesztés, valamint gyártásfejlesztés – hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a design ágazat minden szereplője számára. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket valósítanak meg évről-évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Emellett olyan külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, mint a Milano Fashion Week vagy a Maison & Objet designvásár. Kiemelt feladataik közé tartozik a szakmai szervezetekkel való stratégiai együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramjaik megvalósításával a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.

Budapest Central European Fashion Week
A Magyar Divat & Design Ügynökség 2018-as megalakulása óta rendezi meg évente két alkalommal a közép-európai régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Weeket. Az esemény évek óta a nagyközönség, a buyerek, a tervezők, az influenszerek, valamint a hazai és a nemzetközi média találkozásának elsőszámú állomását jelenti a térségben. A hazai divat- és designipari rendezvények hozzájárulnak Magyarország turisztikai vonzerejének és a nemzetgazdaság növekedéséhez, láthatóságot biztosítanak a magyar márkáknak, továbbá nemzetközi megrendeléseket eredményeznek.

https://bcefw.com
https://www.facebook.com/bcefw/
https://www.instagram.com/bcefw/
https://hfda.hu
https://www.facebook.com/hfdagency/
https://www.instagram.com/hfdagency/
https://www.millenaris.hu/
https://www.facebook.com/Millenaris/
https://www.instagram.com/millenaris_official
https://apollogallery.hu/
https://www.facebook.com/apollogallerybudapest
https://www.instagram.com/apollogallerybudapest/

 

TÓTH NÓRA ANNA | PR
Magyar Divat & Design Ügynökség


More Coverage

Nemzetközi lehetőségekben segít a BCEFW

A BCEFW kétnapos divatbemutató-sorozata a Millenárison került megrendezésre. A Millenáris G épületében kifutós bemutatók, valamint különleges, kültéri show-k is megvalósultak. A hétvégi programokon több mint 2.500-an vettek részt, emellett több mint 20.000-ren követték magas minőségben, élőben a ...

BCEFW SS25: Ilyesmikből válogathatunk jövőre

Az MDDÜ külön kategóriát indított a szezonban Conscious by BCEFW néven, melynek célja kiemelni a fenntartható márkákat.

Interjú: BCEFW SS23, ARTISTA

ARTISTA FASHION, 1088 Budapest, Puskin utca 19.

Interjú: Joó Beatrix, Sentiments a BCEFW-ről

A BCEFW egy kiemelkedő esemény a divatszakmában, amely lehetőséget ad a tervezőknek, hogy bemutassák kreativitásukat és munkájukat. Fantasztikus lehetőség, hogy a kedves ügyfeleink elsőként láthatják az új kollekciót.

Copyright © 2013- | Minden tartalom jogvédett. Ászf
www.anoidivat.hu | Elérhetőség: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Vissza a lap tetejére